23. november 2011

Sushi uden fisk.

Som jeg tidligere fortalte, skulle jeg på sushikursus, og jeg vil vise dig lidt billeder fra dagen og give dig lidt tips, hvis du selv vil prøve..... jo du kan godt !!

Se nu bare her ovenover. Det var min første sushi kreation. Og jeg synes selv, at det ligner en million.

Ovenpå en tangplade blev der udbredt ris næsten ud til kanten. Jeg stoppede et par cm. før og afsatte kun et par enkelte riskorn til at lime kanten sammen tilsidst.

Ovenpå kom en stribe mayonaise med chilisauce, 2-3 iturevne salatblade, en stribe hellefisk og tynde strimler gulerod. Læg mærke til den flotte farve på guleroden, som tager sig helt fantastisk ud, når sushirullen er færdig.

Ved hjælp af rullemåtten, blev hele moletjavsen rullet sammen. Godt fast.

Så blev rullen formet til en trekant, som jeg lige syntes ville passe godt til selskabet. Og derefter skar en kniv dyppet i riseddike-vand rullen i passende stykker. Endestykkerne kan man prøveteste inden måltidet udfoldes.

Her sushi med avocado, agurk, rejer, mayo, knuste wasabiærter og tahinn ( sesampasta )
Denne blev firkantet for forsøgets skyld og pyntet med en purløgssløjfe.

Sådan så et af fadene også ud.

Men hvor bliver den sushi uden fisk af, spørger fiske-haderen nu.

Den ligger lige i midten med et smukt purløgsbælte om maven.

Her blev en peberfrugt først grillet i ovnen, til den blev sort i skindet. Forinden var den prikket omkring stilken, så overflødig damp kunne undslippe. Skindet blev pillet af. Peberfrugten delt i 8 lange skiver, som hver især blev smurt med hvidløgs flødeost og derefter lagt på den sammenknugede risbolle.

Dette var min favorit.

21 kommentarer:

  1. Flot ser det ud.. Men jeg er ikke fristet til at sætte tænderne i det..

    Var det svært ? Blev der grint undervejs ?

    Eller var det bare super sjovt og lige til ?

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  2. Jeg syns det er SÅ hyggeligt selv at lave!
    Flotte billeder du har taget og tak for ideerne.

    SvarSlet
  3. Marianne: Sjovt, at du spørger, om der blev grint, for læreren skældte os faktisk ud den første time for ikke at gøre det. Men sådan er det jo nogle gange. Alle er fremmede og nogle lidt beklemte ved situationen. Men senere gik snakken lystigt, og latteren kom heldigvis til. Ja det var rimmeligt ligetil, det vi lærte.
    Mysticia: Velbekomme dig. bare brug løs :)

    SvarSlet
  4. De ligner jo en million!!! Skal vist snart gøre mig forsøget herhjemme :-)Tak for inspirationen :-)

    SvarSlet
  5. Det ser jo super lækkert ud! - selv om jeg ikke er så meget for fisk..

    SvarSlet
  6. Nååhåååeee.... det ser MUMS ud!!

    Jeg er dog glad for du lige forklarede det med guleroden, var lidt bekymret for om dens holdbarhedsdato var udløbet!! ;o)

    Jeg må altså igang med fiskerulningen, vi har faktisk grejet hjemme da datteren har forsøgt sig, så der er jo egentlig ikke noget at betænke sig på!

    Tak for kigget, der var bare for lidt smagsprøver... :o)

    SvarSlet
  7. Uhmmm - det ser lækkert ud ;0)

    SvarSlet
  8. Dét er smuk mad !
    Savle savle mundvand :-)

    SvarSlet
  9. Hvor er det smukt - jeg tror, sushi må være den mest dekorative form for mad, der findes. Og da jeg jo desværre er lidt kræsen, vil jeg holde mig til vegetarudgaven - men tak for dejlig inspiration.

    Det må have været en herlig oplevelse for jer.

    SvarSlet
  10. Helle: Ja det er bare at gå i gang. Du kan få alle de basale ting i Kvickly og hvis du er endnu heldigere så i indvandrebutikker.
    Skt. Så laver du dem bare uden fisk. No problem. I nogle af sushierne syntes jeg faktisk næsten ikke, at man kunne smage fisken, og så kunne man jo ligeså godt undvære den helt og bruge grøntsager istedet.
    Fru Friis: Du er og bliver skør :D
    Merete: Det lover jeg dig, at det også var.
    Madame: Du kan jo lave al mulig slags sushi og så bare holde dig væk fra fisken, som volder dig lidt besvær ;)

    SvarSlet
  11. Losarinas mor: Ja de trak vand :)

    SvarSlet
  12. Du har ret - det ligner en million, og vi spiser jo ligeså meget med øjnene, som med munden. Vi laver jævnligt sushi o har jo heldigvis nem adgang til fisken.

    Håber du fandt ud af lidt mere om Ragna? Jeg har et link ude i højre side, eller du kan klikke på ordet Husbåd under Etiketter.

    SvarSlet
  13. Fru Olsen: Ja det fandt jeg og fik lidt af nysgerrigheden styret :) Men fortæl endelig mere.

    SvarSlet
  14. Ummmm.... bliver helt sulten :-) Det ser vanvittigt godt ud :-)

    Sushi er min yndlingsspise - har spist det, siden jeg var 16 (og det er mange år siden!), da min veninde er halv japaner. Glæder mig til næste år, hvor jeg skal til Tokyo og spise MASSER af sushi ;-)))

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  15. Marlene: Ej skal du det ? Bor hun der ? Hold da op !! Hvor ærgeligt, at det ikke kan holde sig, for ellers skulle du have haft et ægte stykke sushi med hjem til mig. Jeg kunne godt tænke mig at smage den helt ægte vare.:)

    SvarSlet
  16. Ja, det er da planen - men først om et lille års tid - i efteråret.

    Nej, hun bor heldigvis i Århus, men er ofte i Japan sammen med sin mor, der er japaner.

    Nej, det kan nok ikke holde sig ;-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  17. Mums, det ser lækkert ud - men også temmelig besværligt, så jeg vil hellere være gæst end værtinde, hi hi hi

    SvarSlet
  18. Marlene: Det bliver en KÆMPE oplevelse.
    Sussi: Ha ha. Det er virkelig ikke besværligt. Kan du rulle en pandekage sammen med syltetøj, kan du også lave dette. Men jeg ville nødig stå med sushi til 30 mennesker. Så var de første, jeg lavede, nået at blive ældgamle inden servering.

    SvarSlet
  19. Delicious!

    Kig forbi min blog som er;
    elskershopping.blogspot.com

    SvarSlet
  20. Hej - håber det er ok at jeg lægger et link til dit fine sushi - jeg viste en måtte og en form til at lave risstykkerne i i går, og der er din DIY jo helt oplagt :)

    SvarSlet
  21. Tina: Selvfølgelig. Så kan jeg jo passende lige gå ind og tjekke, om du har offentliggjort, hvor man kan få disse forme. Jeg tænkte på dem imorges :)... ja jeg tænker på sushi døgnet rundt.

    SvarSlet

Ordet er dit.