30. oktober 2011

Advarslen, som ikke blev hørt.


"Brandmajorens kone" havde advaret mig.

Formanende fortalte hun først på ugen, at han var på spil i kvarteret, mens hun stod med en af mine høns under armen. Den høne, som af og til nød en afstikker ud her fra. Majorens kone havde også høns, og jeg kunne se, at hun lige havde taget på den ellers sprællende høne.

Hønen kom i indhegningen igen, og advarslen fortabte sig.

Igår, da jeg stod op, kunne jeg straks se, at noget var ændret. Med morgenhår og manglende briller kunne jeg bare ikke se præcis hvad.

Tættere på blev frygten realiseret. Den satans ræv havde været her og slagtet alle 4 høns. Fjer overalt i pæne bunker. Ingen spor af hønsene, før jeg nåede til Tulipan bedet.

Her lå den ene. Sjusket begravet og forladt.

I dag lå hun der stadig. Jeg lod hende ligge, så ræven kunne komme efter hende og selv rydde op..... men han er måske mæt ?!

Sådan går det, når man ikke tager advarsler seriøst og i bund og grund vel bare vil give sine høns et frit liv.

26 kommentarer:

  1. åhh neej... hvor ærgeligt..
    men der er vel ikke så meget at gøre ved det - med mindre du vil have hønsene bag lås og slå..

    SvarSlet
  2. Nåja, men det blev da til fire styk naturlige hønseliv.

    SvarSlet
  3. Øv for det. Bare ham Mikkel Ræv kunne holde sig væk, men han er vel også sulten.
    Da vores drenge var små havde vi også høns i haven, men her var det måren der var på spil. En søndag morgen skulle den ældste ud med resterne af morgenkrydderne. Han kom dog hurtigt ind igen og sagde: "Mor, hønsene sover". Det skal jeg love for de gjorde, og det endda noget så eftertrykkeligt - de havde nemlig mistet deres hoveder.

    SvarSlet
  4. Ja det er surt at miste sine høns på den måde. Vi har også mistet høns, både til Mikkel ræv men også til måren som bider hovederne af.
    VOres høns var endda indenfor, men måren kan klemme sig ind overalt.

    SvarSlet
  5. Øv, det var en ulykkelig skæbne for de 4 høns - men ræven er nok svært tilfreds ;o)

    SvarSlet
  6. Skt. Helena: Ja og nej. Jeg kan jo lukke dem inde for natten og så åbne for dem, når jeg selv er kommet ud af fjerene. Det minimerer risikoen.
    Kisser: Ja og et stk. naturligr ræveliv :)
    Lene: Og hvad fik den så ud af det - andet end en for den skøn blodrus. Godt, at knægten ikke forstod alvoren med det samme.
    Gitte: Ja måren frygter jeg også mere. På et tidspunkt boede den på vores loft, hvor den hentede hønseæg op. Men hønsene rørte den aldrig.

    SvarSlet
  7. Helle: Ja, det håber jeg i det mindste. ellers har det da været noget af et spild.

    Han plejer at komme på uventet visit ca. hver 2.-3. år. Jeg står sjældent klar med kaffen.

    SvarSlet
  8. Stakkels høns, men sådan går det jo i naturen, selvom man jo selvfølgelig bliver ked af at miste sine høns...Og ja morfar er blevet dyrehandler igen..du får lige et link du kan kigge på hvis du har lyst..http://rejens.blogspot.com/2011/10/dyrehandler-pedersen.html...En god søndag aften til dig..;D

    SvarSlet
  9. Rejen: Da jeg var ung var min største drøm at blive dyrehandler, så jeg kan godt misunde ham.

    SvarSlet
  10. Øv et syn at komme ud til. Men det hører jo nok med.... desværre. Specielt når man prioriterer det frie hønseliv.

    SvarSlet
  11. Anette: Ja man kan ikke både blæse og have mel i munden.
    Sussi: nemlig. Men så bliver der en god grund til at få muget ordentligt ud hos dem, så nye beboere kan flytte ind i en ren lejlighed. Disse skal dog lukkes inde for natten !!

    SvarSlet
  12. Hvor er det træls.. men det er jo desværre risikoen ved det frie og gode hønseliv..

    SvarSlet
  13. Inge: Ja. Jeg tror nu heller ikke, at de ville have byttet deres gode liv trods skæbnen.

    SvarSlet
  14. Rigtig ØV ØV.

    Vi har også prøvet det. Det var ikke høns men ænder og gæslinger det gik ud over.

    Ræven skal jo også leve.... men træls er det da at miste sine fjerkræ til den.

    SvarSlet
  15. Sikken noget ØV!
    Man må sige den har "svinet" godt. Så håber jeg så bare, den også er blevet ordenlig mæt,nu det absolut skulle tage alle 4.

    SvarSlet
  16. Øv hvor er det synd. Og især jo fordi, at de bare skulle have det godt.
    Min barndoms høns endte også deres dage med mødet med ræven. Jeg fandt dem i min sandkasse. Jeg husker det ikke selv, men min mor var vidst ikke glad.

    SvarSlet
  17. Landbohaven: Ja det er ærgeligt. Ræven rører vel ikke jeres store dyr ?
    Kari: Grådig og snu er den. Men måske var det godt, at den tod dem alle 4. Det ville have været synd, hvis bare en eller to skulle leve videre efter dette.
    Susanne: Det er endnu værre, hvis børn finder rævebidte husdyr.... selvom vores teenegers vist bare er glade for at slippe for at skulle hente æg et lille stykke tid.

    SvarSlet
  18. UF... respekt for fødekæden, men der er altså også noget der hedder private enemærker! Eller det er der åbenbart ikke for Mikkel... :o/

    SvarSlet
  19. Hvor ordet frilandsgrise giver god mening, er frilandshøns det samme som bye bye-høns. Hvor er det trist! Men jeg håber, ræven er glad og tilfreds ...

    SvarSlet
  20. Fru Friis: Jeg tror bare ikke, at han i nattens mulm og skønne mørke så skiltet med PRIVAT.
    Madame: Ja på et eller andet tidspunkt sker det. Nabolagets katte kan nemt lade dem være. Men hvert 2, - 3, år dukker Mikkel op til den store hønsefest.

    SvarSlet
  21. nååå, stakkels puttehøns
    Annette

    SvarSlet
  22. Dumme Mikkel. Behøvede han tage dem alle 4. Men måske var de overlevende bare blevet ensomme og havde savnet de andre. Måske gjorde han ligefrem en god gerning, hmm. Nah, ikke rigtigt, vel....

    SvarSlet
  23. Øv hvor er det træls, at mikkel ikke kan lade dine høns være i fred.

    SvarSlet
  24. Annette: Ja det kunne de godt have været foruden. Så havde det trods alt været bedre med en hurtig halshugning.
    CuginaK: jo jeg tror også,at det var bedst, at alle 4 kom i himmerige.
    Komsåigang: Ja det er ærgeligt. Og nu har han været og hente den sidste høne, som han gravede den i første omgang... men han er blevet skuffet, hvis han har været i hønsehuset igen.

    SvarSlet
  25. Uh nej da - det er jeg ked af at høre - stakkels, stakkels høns :-/

    Jeg har jo også mine høns til at gå frit ude, men der bliver lukket helt til hønsehuset hver aften, og jeg har aldrig haft besøg af ræven i de 11 år, vi har haft høns - 7-9-13 (men en mår var på spil én gang og tog en dværghøne)!

    Jo forresten, i Mårslet, hvor vi boede før, kom en ræv ved højlys dag og prøvede at tage Erna, min store tykke gule Orpington, der havde dårlige ben, men heldigvis kunne jeg høre, at noget var galt, så hun blev reddet ;-)

    Jeg føler virkelig med dine høns :-/

    SvarSlet

Ordet er dit.