5. januar 2013

Scoville skalaen. Hvor stærk er stærk?


Jeg er ikke god til stærk mad, og derfor har nydelsen af chili været noget, jeg var længe om at lære.

Herhjemme har vi efterhånden nogenlunde samme tærskel for, hvornår en ret er tilpas stærk af chili, men en af børnene halter noget bagefter, så det kan være svært at lave et fælles måltid med chili.

De chili, der er i Frøbutikken, er også bedømt i styrke ud fra Scoville skalaen, således at man har mulighed for at finde de chili, som passer en bedst. Tallene er dog aldrig helt præcise, da mange ting som lys, varme, jord og modningstidspunkt spiller ind på resultatet.

I tidernes morgen opfandt Wilbur Scoville en metode til at bedømme styrken i chilifrugterne. Han pulveriserede chilien og blev ved at blande denne med sukkervand, indtil testpersonerne ikke længere syntes, at blandingen brændte i munden. Det må have været svært at få reelle tal frem på denne måde, da smertetærsklen er utrolig varierende, når vi taler chili.

Senere udviklede man en metode i laboratoriet, som præcis kunne måle indholdet af capsaicin i chilierne.

Nedenfor er Scoville værdierne for de bedste chili, jeg har haft til test gennem årene. De skal alle sås her i vintermånederne og behøver ikke at blive dyrket i drivhus. De gror også fint på et lunt og læfyldt sted i haven men modner så bare lidt senere.

Bhut Jolokia. 100000 scoville. Guinness world of records 2007.

Habanero. 100000-300000 scoville. Meget frugtagtig.

Hot thai. 50000-100000 scoville. Meget dekorativ og med hundredevis af frugter.

Orange thai. 50000-100000 scoville. Smuk og velegnet til tørring.

Satans kys. 60000-70000 scoville. Kirsebærchili. Perfekt med fyld af flødeost.

Fish. 45000-75000 scoville. Stribede frugter og brogede blade. Gl. sort.

Cheyenne. 40000 scoville. Uendelig stor høst af grønne og orange chilifrugter.

De Cayenne. 30000-50000 scoville. Bestseller.

Aji crystal. 30000-50000 scoville. Krydret citrussmag.

Hungarian black. 20000 scoville. Midnatssorte frugter og lilla blomster.

Joes long cayenne. 5000-30000 scoville. 20-30 cm mega lange chilifrugter.

Rooster spur. 5000-30000 scoville. Gammel sjælden kinesisk sort.

Hot portugal. 5000-30000 scoville. Store og krøllede chilifrugter.

Lemon drop. 5000-30000 scoville. Fantastisk citronduft og smag.

Jalapeno. 2500-8000 scoville. Nok den mest kendte chili.

Gusto purple. Medium stærk med smukke dekorative frugter.

Cyclon. 1000-5000 scoville. Polens populære chili, som tørres i massevis.

Praire fire. 1000-5000 scoville. Lille og smuk mild chili.


Tobago seasoning. 500 scoville. Mild og røget citrus smag.

Padron. Milde chilifrugter, hvor ca. hver 20. pludselig er rygende stærk.

Skulle jeg kun vælge én eneste af disse på listen, ville jeg vælge Habaneroen, fordi den har en total lækker duft og smag. Den er bare så stærk, at jeg ikke kan bruge ret meget af den i vores retter herhjemme. 
Har du en favorit?




22 kommentarer:

  1. Jeg har en Cayenne chili, som skal prøves i år. Sidste år havde jeg stort held med et chili-kit fra Netto til 10 kr. Tænkte at det var fint at prøve med, da jeg aldrig har haft chilier selv. De blev ret stærke, og jeg har måtte tage handsker på når de skulle hakkes. Heldigvis er vi alle glade for lidt stærk mad, også sønnen på snart 8:-). Et godt fif hvis du har fået for meget chili i maden er at spise brød til, drikke mælk, eller lunken grøn te.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange gode fif fra din side her - især handskerne. Nogle chilier er så stærke, at man knap kan pudse næse dagen efter uden at få svie, selvom fingrene er vasket mange gange siden berøringen.

      Slet
  2. Jeg går gerne efter chili som ligger omkring medium, der kan vi som regel være med alle sammen. Nogle gange snyder de dog lidt, og er ikke så stærke som forventet, det kan være svært at finde de rigtige. Min favorit de sidste par år har været en rund, rød chili som sidder opret på stilken, kender desværre ikke navnet. Citonchili er også godt.
    Mener at have hørt ved et foredrag med fru Toftegaard at planter og frugter også udvikler sig efter hvor meget varme de får. Altså kan den samme chilifrugt smage forskelligt om den er dyrket i Danmark eller et sted sydpå, - gad vide om jeg har misforstået det budskab...?

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej det har du ikke misforstået. Chili bliver oftest stærkere i styrke sydpå end her i kongeriget.
      Hvis du kommer i tanke om navnet, så sig endelig til, så jeg kan få afprøvet den.

      Slet
  3. Jeg har ikke så meget erfaring - når jeg køber chilier i butikkerne er der ikke artsangivelse på, men her holder vi af en god hot chiliret :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du husker mig på det i september, så vil jeg sende dig et par forskellige, så du kan smage forskellen. Det er nemlig smaddersynd, at butikkerne bare lægger nogle chili frem i en kurv. Vores lokale Kvickly havde ellers en overgang pakninger med forskellige slags chili. Det var dejligt at se.

      Slet
    2. Tak, det er meget sødt af dig!
      Så lige at du sørger Nana, hvordan du kan følge hendes blog, og det kan du gøre i Google reader: http://www.google.com/reader/view/

      Slet
  4. Næh, jeg kender heller ikke noget til chilier. Og som Madame anfører, så står der absolut ingenting på/ved dem, man kan købe i forretningerne. Det er lidt irriterende. Til gengæld kender jeg godt til at have forskellig tærskel. Donnaen kan godt lide nogenlunde stærk mad, mens jeg kan lide den lidt stærkere. Gemalen derimod elsker, når det bliver så stærkt, at sveden begynder at pible frem, men da er jeg forlængst stået af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Så bliver det svært at lave mad, når man har så forskellige tærskler :S

      Slet
  5. Hej. Jeg er lige blevet opmærksom på din dejlige blog :-) Melder mig som fast læser og sætter dig på min blogliste, så jeg kan følge dig. God søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvordan følger man med på din blog Nana? Det kunne jeg "nemmerlig" godt tænke mig :)

      Slet
  6. Og jeg troede Jalapeno var stærk he he. Her har vi også stærke chilier som vi laver shug, harissa eller pilpel chuma af alt efter hvor man stammer fra. Yngste skal altid ha et ordentlig lag under hans kyllingepålæg på sandwichen og husbonden spiser så næsen drypper. Ældste holder af Tabasco og jeg skal kun ha et strejf!!!! Sidder forresten og hører Asaf Avidan lige nu! Har du In the box - hans akustiske versioner? Fantastiske♥ Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu har jeg hørt det med :) Lækkert, lækkert!!

      Slet
  7. Jeg har lige planter verdens stærkeste chili (Trinidad Moruga Scorpio, over 1,2 millioner på Scoville skalaen) og nogle andre noget mildere og mere spisevendlige chilier. (Spiringen kan følges på min blog).
    Men jeg er noget spændt på hvor stærke de er dem jeg har sået og om de alle spire. Hvilke bestemte du at så?

    Vh. Mette
    http://sommerfuglen-blog.blogspot.dk/

    SvarSlet
  8. Glemte at skrive at jeg synes det er en rigtig fin og inspirerende blog du har :)Gid jeg havde en en have!

    SvarSlet
  9. De lange røde/grønne chilier som oftest fås i supermarkederne, er Spansk Chili, eller Dutch som de også kaldes. De ligger på ca. styrke 4 i Scovilleskalaen.

    SvarSlet
  10. Hvordan er jeres erfaringer med at dyrke chili i en vindueskarm? Jeg har nogle store sydvendte vinduer, men intet drivhus og er ikke det store havemenneske, men elsker chili.

    SvarSlet
  11. Hej (: *sms*

    Kan godt være at du nu tænker åååh nej har hun nu tænkt sig at skrive en sperm mail rundt på forskellige blogger nej er det ikke jeg ville bare fortælle dig personligt at jeg nu har fået egne domæn og det er der frem over du skal skrive til mig jeg håber at du vil gå forbi min blog skrive en dejlig hilsen i min gæstebog så vil jeg blive glad (:

    Men skal lige siges jeg er igang med at opdater bloggen og endnu ikke er færdig med den endnu (:

    www.dytbat.dk

    Mnage knuser fra Lise

    SvarSlet
  12. Hej
    Hvis man har flere forskellige chilier stående ved siden af hinanden i drivhuset, betyder det nogen for styrken i de forskellige chilier, altså har bestøvningen indflydelse på, om stærk chili beholder sin styrke hvis den står ved siden af en mild chili?

    SvarSlet
  13. Interessant indlæg om chili, som jeg kan læse, så skriver du at de skal sås her i vinter-månederne, er det nu eller i det tidlige forår? og hvad hvis der kommer frost? håber du kan hjælpe med en vejledning til at så' dem :)

    SvarSlet
  14. Nu bor jeg jo ganske tæt på Toftegårds Gartneri, så jeg har efterhånden haft glæde af en del forskelllige derfra. Mest interessant synes jeg nok at Toftegårds Citronchili har været - den smager rent faktisk lidt af citron, men er ret stærk, så det er svært at dosere...
    Omnicolor er sådan en god all round én, og den er rigtig fin at se på, mens den vokser til med mange forskellige farver :-)
    Jeg mangler dog endnu, at finde en virkelig favorit - tror jeg i år vil satse på nogle af de lidt mildere, så man bedre kan få de forskellige smagsnuancer frem...
    KH Maria

    SvarSlet
  15. Spændende, jeg må i gang med at dyrke mine egne chilier :)

    SvarSlet

Ordet er dit.