5. januar 2012

Chili dyrkning uden drivhus.

Nogle år, når pladsen bliver for trang i drivhusene, dyrker jeg chili udenfor. Det kan nemt lade sig gøre, når blot planterne sættes et varmt og læfyldt sted.

Her er bevis materialet.

Bevismateriale 1, som beviser, at jeg er en rad til at få ryddet haven pænt op før vinteren.

Bevismateriale 2, som beviser, at chili kan dyrkes udenfor. Murstenene anes i baggrunden.

Planterne har taget skade af frosten, og frugterne skulle for længst have været høstet. Men de er der !!

Denne Black Hungarian Chili kan man sagtens spise endnu. Men oplevelsen har nu været langt større i sensommeren.

Så har du endnu ikke dyrket chili p.g.a. manglende drivhus, bør du prøve det i år. Planterne er utroligt dekorative, og du kan jo begynde indtagelsen med måde.

Frøbutikken har i år disse Chili på programmet.

21 kommentarer:

  1. Jeg havde chili på friland med sol, blæst og regn gennem sommeren og det var en stor succes, som vi nyder godt af i tørret form nu. De var meget stærke da de var friske, men så må man jo være mådeholden. I tørret form er det ikke så slemt synes jeg.

    Jeg påtænker lidt urtehave op af muren på sydsiden af huset, hvor der er mere sol, varmere og mere læ og så skal der leges igen. Også med peberfrugter, som kun næsten klarede sommeren ved siden af chilierne.

    Klem

    SvarSlet
  2. Cool - Måske jeg skulle nævne det for yngstemanden på 19, at han dyrke dem indenfor. Han er fuldstændig tosset med chili og han spiser så stærk mad, at får jeg smagt på det, føles det som om jeg har stukket tungen ind i pejsen !

    SvarSlet
  3. Jeg har haft hjemmesåede chiliplanter i vindueskarmen i køkkenet... og de blev store og flotte OG bar frugt!

    Sjovt at du stadigvæk har chili'er i haven på denne årstid, og de ser bestemt fine ud, selv om de har fået frost.

    *SMIL* herfra... :-)

    SvarSlet
  4. Mette: Peberfrugter har jeg desværre aldrig med held dyrket på friland. Jeg synes også, at de små chilifrugter giver bedre afkast på friland.
    Bettina: Sådan en knægt har jeg også. Han elsker at lave mad, når han er hjemme på besøg ( hvis han får lov at dræne husholdningsbudgettet ), og skal der altid strenge formaninger til. Ellers ender vi som dig med tungen i brand.
    Lisbet: Chili i vinduerne er absolut også en fin mulighed for de drivhus-løse. De er jo samtidig vildt dekorative.
    Selv *SMIL* :)

    SvarSlet
  5. Jeg har dyrket chili i vores entré, hvor vi glas i taget, og det fungerer rigtig fint :-) Det er en meget smuk 'potteplante'! Tænk at du stadig har chilier i haven - jeg så til gengæld sommerblomster og roser i blomst i går :-)
    Godt nytår!

    SvarSlet
  6. Har også lige læst dit nyhedsbrev som lige mindede mig om den trækasse jeg har stående som jeg vil have malet til formålet ;0)
    Den ville jeg nemlig inddele mine frøposer i, sammen med avisstrimler og paperpotter jeg fik til jul fra din butik ;0)
    Tak for reminder og rigtig god dag ;0)

    SvarSlet
  7. Madame: Det er et underligt år, hva´? Så står dine chillier sammen med de smukke pragtsnerler hos dig.
    Julie: God ide - men dårlig ide, at giveren ikke lige prajede mig om, at paper potteren var til dig.:S

    SvarSlet
  8. Jeg er meget fristet ! men..min altan vender mod syd, så får de sikkert ikke nok sol:-(

    SvarSlet
  9. Der finndes en lille gruppe af sydmerikanske chilier der kan tåle kulde måske var det en ide til butikken at skaffe nogle

    SvarSlet
  10. Losarinas mor: Jeg tror, jeg ved, hvad du mener. Sol er et must !!
    Frønørden: Det kunne lyde som en fin ide :) Kan du anbefale nogle ?

    SvarSlet
  11. Jeg forsøgte mig med chili-planter for første gang sidste sommer. Desværre blev der meget hurtigt meget trængt i mit lille væg-drivhus. Alle chili-planterne måtte vige pladsen og flyttede ud i en mistbænk. Her voksede de sig store og flotte og leverede lækre chili-planter til husholdningen. Hvilke chili-frø kan du anbefale af alle de mange spændende du sælger?

    Bedste hilsner fra Mette

    SvarSlet
  12. Man kan roligt dyrke chili på friland. Jeg har i flere år dyrket både chili og peberfrugter i krukker og sat dem rundt om i haven om sommeren, og både peberfrugter og chili er modnet fint med stort udbytte. Jeg tager selv frø så de skal være modne, ind i mellem får jeg lyst til an ny sort, og så køber jeg den hos Diana i Frøbutikken.
    Man kan læse om hvordan man får succes med chili i vores bog: "Økologisk have - selvforsyning til husbehov" den kan i også købe i Frøbutikken.
    Mange hilsner Jens Juhl

    SvarSlet
  13. Slotsherren: Nu bliver jeg helt misundelig - hos mig er det aldrig lykkedes at dyrke peberfrugterne på friland. Men jeg vil da helt klart give det endnu et forsøg.

    SvarSlet
  14. Mettes have: I år var mine favoritter helt klart Habaneroen - men den var voldsom stærk til mit temperament, så det var i mindre målestok end normalt. Citron chilien kom nok på 2. pladsen. Uhm bare duften !! Den snuppede jeg ofte en enkelt af, når jeg gik i haven. Knækkede den, snuste til den og satte den på tungespidsen. Så kunne jeg gå og svide lidt over det ;)

    SvarSlet
  15. Jeg er generelt chili-forskrækket. Måske fordi jeg bare aldrig har lært at anvende det.

    SvarSlet
  16. Susanne: Det skal du da bare lære. Du behøver jo ikke at bruge en hel første gang. Begynd i det nemme hjørne og lav en omgang chili con carne. Her lægger du en halv overskåret chili uden kerner og den hvide væg i. Lader simre 5-10 minutter. Smager på retten. Er den stærk nok, hiver du den halve chili op og kasserer den. Du bestemmer faktisk selv, hvor stærkt, det skal være. Gå efter de mildere chili og brug metoden ovenfor. Du kan med garanti finde frisk chili hos grønthandleren nu, hvis du ikke selv vil dyrke.Go for it :)

    SvarSlet
  17. Gode billeder.
    Jeg har aldrig dyrket chili.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  18. Må ind og bestille chilier hos dig - det er simpelthen et must.
    Du har så mange gode fif - og deler ud med rund hånd - det holder jeg meget af.

    SvarSlet
  19. Landbohaven: Det er aldrig for sent - og du har jo masser af plads til det.
    Mille: Tak, hvor er du sød !! Hvis du når så langt, så husk at skrive dit blognavn.... så smutter der måske lidt ekstra med i forsendelsen :)

    SvarSlet
  20. Åh tak - jeg er ved at mangle plads i drivhuset

    SvarSlet
  21. De ser rigtig godt ud :)
    Skal du så også dyrke chiliplanter i år?

    SvarSlet

Ordet er dit.