8. december 2011


Mon ikke der sidder et par mødre og fælder en tåre i salen nu ?

Så smukt lyder det nu ikke helt, når vi tramper om juletræet d. 24. Men trampes - det skal der !!

I mit barndomshjem dansede vi ikke om juletræet. Jo jo vi sang såmænd nok et par julesange siddende i sofaen under højlydt fnisen fra vi 2 piger, men mere kom der ikke ud af det.

Men i Henriks familie er det næsten blasfemisk ikke at danse om træ og synge alle julesangene. Første og sidste vers. Og som regel kun sunget af et par stykker, som lige kan huske en smule hist og her.

Hvordan er sangtraditionen hos dig juleaften ?

14 kommentarer:

  1. Jov, tårer fælles altid, når vores børn optræder :-)
    Her i familien kræver jeg mange sange !
    Men kompromiset er, at alle vælger en sang, der så skal synges i hele dens længde.
    Og så skal der sluttes af med NU det jul igen og vi skal løbe rundt i hele huset:-)

    SvarSlet
  2. Hæ, hæ, jeg må nok sige, at jeg tilslutter mig Henriks families mening ;-) Der SKAL da danses om juletræet ;-)) Vi vælger så hver især en julesang, men synger som regel ikke alle versene.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  3. De små nakkehår rejser sig, når man hører din video :-) Hos os har vi desværre ikke den ældre generationen længere - det var altid dem, der satte fut i vores juleaften med sang og musik ...

    SvarSlet
  4. Losarinas mor: Den slutter vi også med, og så plejer ungerne at begynde at blive helt overstadige :)
    Marlene: Så I snyder også en smule ;)
    Madame:Ja den går lige i hjertekulen. Jeg har også indtryk af, at den generation fik sangen og dansen brugt noget mere. Men hva´ med dig og Monsieur ? Springer I helt over, hvor gærdet er lavest ? ;)

    SvarSlet
  5. Ja, med sangene, selvom vi er næsten allesammen igennem. Vi slutter i øvrigt altid af med at løbe rundt i hele huset og synge "Nu det jul igen, Nu det jul igen" - både i min og Peters familie ;-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  6. Uha! Mon ikke vi er flere der kan huske hvordan det var at skulle holde den første jul i svigerforældrenes hjem, som holdt juleaftens traditioner helt - helt forkert!! Jeg var RYSTET over min mands families slappe holdning til at synge, men med tiden mødtes vi dog i samhørighed ;o) Og så er det jo godt at man efterhånden laver sine egne traditioner. Vi skal bestemt også slutte med "nu er det jul igen" og det er vist ikke kun "børnene" som bliver lidt overstadige!!

    Men hvad med kirketraditionen, tager du også den op - for den er jo også ret interessant... :o)

    SvarSlet
  7. Joo der skal da gåes rundt om juletræet... og vi synger de sange og de vers som vi har lyst til, ikke ens hvert år.

    Når vi ikke gider synge mere, hopper vi 10-20-30...100... rundt om træet 2 gange, og den sidste gang bliver vi siddende på gulvet.

    En er så julegave uddeler, og en får en gave, de andre kigger på imens den åbnes, osv..

    Nogen gange er der så mange gaver at vi får lyst til Ris ala mande og så spiser vi lige det, inden resten af gaverne pakkes op !

    Hyggehygge
    Marianne

    ps. Vi har én gang sat en cd på , med skøøn sang, og vi skulle så falde i og synge med, men det lød så slemt at vi var flere som måtte ud og på wc for ikke at tisse i bukserne... af grin

    SvarSlet
  8. Vi går altid om juletræet og synger de sange vi kan holde til ovenpå anden :-) Dog forkorter vi nogle af sangene i midten.

    SvarSlet
  9. Vi går altid om træet, og så synger vi ellers det, vi kan huske. Et år blev der sunget Mester Jakob, fordi et meget ungt familiemedlem kun ønskede den.
    Desværre husker vi ikke alle de smukke gamle vers mere.

    SvarSlet
  10. Fru friis: Uha ja - der er altid meget skarpe kanter, som skal slibes, når juletraditionerne skal forenes. Hvorfor har jeg så let ved at forestille mig dig mere hektisk end børnene :)?
    Marianne: Det lyder som om, at det er både hygsomt og rigtig sjovt at holde jul hos jer. De der 10-20-30 er nu at pine sig selv for meget :)
    Margith: Ja det er nogen gange som om, at trillerne ikke rigtigt kan komme forbi den forbistrede and, som sidder og stopper det hele :)
    Susanne: Det er bare i orden med mester Jakob :D !!

    SvarSlet
  11. Hihi ja jeg må tilslutte mig det med at danse omkring træet. Ingen dans ingen gaver....:):)nej helt så slemt er det ikke, men vi skal omkring og der skal synges. Mange sange første og sidste vers for vi skal jo være færdige på et tidspunkt :):) Vi er en meget lille familie, så helt så godt lyder det sikkert ikke, ment hyggeligt er det....

    Mange hilsner fra
    Lise Lotte

    SvarSlet
  12. Vi danser selvfølgelig om træet, og synger lige så mange sange som der er deltagere.. plus et par faste.. :-) Men vi synger ikke alle vers på alle sangene.

    SvarSlet
  13. Lise Lotte: Fair nok med ingen dans = ingen gaver :)
    Inge:Altså min. et valg pr. person, går jeg ud fra. Så kan man heller ikke brokke sig over noget :)

    SvarSlet
  14. Yderst pinlig! Der synges en smule og fnises meget det er stort set kun mig, der kan versene og det er jo træls at det ikke virker, når nu jeg er så glad for at synge.
    Vi slutter med Nu er det jul igen rundt i hele huset.

    Klem

    SvarSlet

Ordet er dit.