14. december 2011

Gider du ikke julekort mere ?

.... eller gør du ?

Jeg gider ikke de julekort, som er sendt, fordi-man-nu-engang-skal. Og især ikke de julekort, hvor der bare står "Glædelig jul & godt nytår. Hilsen ...."

Skal det være, så skal det være, og herregud man har da hele december til at skrive stikord ned, hver gang, man oplever noget, som man kan videregive på et julekort.

Efterhånden har jeg fået kogt antallet af julekort så grundigt ind, at det kun er til ganske udvalgte, at der ryger et kort afsted. Det er alle til ældre mennesker, som jeg ved nyder at få disse kort. De bliver taget frem flere gange i december og læst igen og igen. Hos nogle bliver de endda vist frem til de besøgende også. Og der står selvfølgelig ikke bare "God jul & Godt nytår". J


Men lad mig inspirere dig til en anden måde at sende julekort på. Kig med her:

I denne lade har svenskerne bygget et stort miljø op ud fra motiver på nogle af deres første julekort. Dernæst har de ladet et kamera køre rundt på skinner og filme det hele.

Ideen er nu, at du tager billeder undervejs på din køretur, som skal bruges som motiv på det julekort, du vil sende til en, du holder af.

Der er selvfølgelig mulighed for at skrive både på forsiden og på bagsiden af julekortet. Eneste lille men er, at det ikke er muligt at skrive hverken æ,ø eller å, så Frøskuffen får besvær med at ønske jer alle en glædelig jul.

Jeg elsker at komme bag scenen og se, hvordan tingene er skabt. Det gør du vel også - så tag et hurtigt kig.

Men tilbage til julekortene: Skriver du selv julekort ?

24 kommentarer:

  1. Sikke en skøn idé, de kreative hoveder har fået med den lille video og www.julkortifarten.se
    Ja, jeg elsker julekort og skriver hvert år en hel del, selv om flere og flere går dog over til at sende en lidt tam massemail, hvor de fortæller om alt, hvad der er hændt dem i det seneste år. For mig er det også en måde at holde kontakt på til venner og familie, jeg ikke ser så tit.

    SvarSlet
  2. Madame. Ja ideen er næsten genial. Hellere en fyldig massemail end et julekort med 7 ord. Så kan man stadig følge lidt med i hinandens liv - det kan man ikke, hvis det max bliver til 7 ord og ingen fysisk kontakt i året, der gik. Med alle dine oplevelser må du også kunne skrive meterlange julehilsner :)

    SvarSlet
  3. Jeg skriver julekort til dem, jeg ikke ser i juledagene. I virkeligheden er det breve, hvor jeg fortæller lidt om, hvordan vi har det, hvad der er sket siden sidst og nogle små fortællinger fra vores hverdag.

    Jeg har tilladt mig både at lade mig inspirere af dit indlæg med det herlige link OG at linke til dig, fordi jeg også har et sjovt link til "julekort".

    Klem og god onsdag!

    SvarSlet
  4. Mette: Det er du da velkommen til, så vi kan få nogle flere til at skrive gode julekort. Jeg kan se, at du skriver julekort helt i "min ånd" :)

    SvarSlet
  5. Jeg skriver i øjeblikket ikke julekort, men jeg håber at jeg til næste år er så fit at jeg kan overskue det igen.
    Hellere intet julekort end det med : glædelig jul og godt nytår ønskes du af .......

    Med ønsket om en dejlig jul :)
    Marianne

    SvarSlet
  6. Tror kun jeg sender julekort til 5 ..... og der står ikke kun god jul, osv...

    Har dog ikke lige nået det endnu, men ... Jeg når det ..

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  7. Marianne klirklir, Også glædelig jul til dig :)
    Marianne Tankeboks: Ork ja. Der er masser af tid.

    SvarSlet
  8. Jeg droppede de julekort for et par år siden. Det blev tilsidst nemlig bare til glædelig jul og godt nytår + lidt mere.

    Dette er da super smart - ha´ en happy onsdag :-)

    SvarSlet
  9. Bettina: Så var det et godt valg for begge parter ;)
    Ja er det ikke smart ? Det er lige før, at du må på´n igen :)

    SvarSlet
  10. Jeg sender julekort! Kan slet ikke lade være... og fortæller på livet løs om årets gang i vores lille familie. Bilder mig ind at modtagerne bliver glade for budskabet - i hvert fald kvitterer nogle med en hilsen til os, hvor de takker for vores fine julehilsen.

    Gammeldags? Næh... måske nærmere lidt omsorgsfuld!

    SvarSlet
  11. Desværre - jeg er ikke så julet som jeg ser ud til... Jeg ringer til venner og siger god jul i stedet for. Og sådan har det vist været i mange år. Tilgengæld laver jeg idéer til julekort fra sommerferien og frem så det er nok derfor. Erhvervsskade tror jeg ;)

    SvarSlet
  12. Jo, jeg skriver gammeldags julekort. Men det er også til gamle i familien og så de rigtig lange til familien i udlandet. Det bliver til en 8-9 stykker. Jeg sværger også til smukke julekort, enten hjemmelavede eller købte. En del af min norske familie havde det med at skrive en A4 side med indsatte foto og kopiere ud til alle. Flere af dem er nu begyndt at skrive personligt igen, heldigvis. De var også lidt kedelige at se på ;-)

    SvarSlet
  13. Frk. Anemone: Jeg kan love dig, at du ikke bare bilder dig ind, at folk bliver glade for et velskrevet julekort. Det er i høj kurs, selvom mange ikke selv får dem skrevet.
    Tina: Det forstår jeg godt. Men, at du får ringet, tæller da også højt !!
    Ina: Dejligt at høre, at traditionen stadig lever :)Vi elsker vist også alle at få et godt langt julebrev/kort.

    SvarSlet
  14. Jeg ville rigtig gerne skrive flere julekort men får desværre ikke gjort det til så mange som jeg kunne ønske. I sær den i denne tid, hvor post er noget vi får pr. e-mail er et julekort en skøn ting....

    SvarSlet
  15. Ja, jeg skriver julekort, og det er skrumpet ind til 60 styks.
    Primært er det til alle mine pennevenner ww, men der ryger også juleBREVE afsted til familie og venner.
    En hyggelig og rar beskæftigelse.
    Der kommer også nogle mails afsted med julehilsner.

    SvarSlet
  16. Jeg har ikke fået gjort det siden ungerne var små. Da var det fotokort med børnene, der blev delt ud til højre og venstre.
    Det er ikke blevet til noget de sidste år, men jeg har lovet mig selv, at der skal skrives et julebrev til et par stykker. Et med lidt om livet lige nu og et par gode billeder. Stadig af børnene :-)

    SvarSlet
  17. Jeg har ikke fået gjort det siden ungerne var små. Da var det fotokort med børnene, der blev delt ud til højre og venstre.
    Det er ikke blevet til noget de sidste år, men jeg har lovet mig selv, at der skal skrives et julebrev til et par stykker. Et med lidt om livet lige nu og et par gode billeder. Stadig af børnene :-)

    SvarSlet
  18. Ja, jeg skriver nogle få stykker. Men min portion er også gradvis kogt ned de senere år. Et kort hvor der kun står glædelig jul og godt nytår, kunne godt spares væk, og især hvis det er fortrykt, og man bare sætter sin underskrift. Jeg skriver lange julekort til dem der stadig får et tilsendt. Jeg er under 10 stk.

    SvarSlet
  19. Mettes Have: Enig, så det er lidt ærgeligt, at vi har så svært ved selv at få dem sendt afsted. Mine er heller hverken skrevet eller afsendt endnu, og jeg har i år lidt svært ved at finde gejsten, synes jeg.
    Kisser: Har du sat et nul for meget ??? Eller begynder du bare allerede i august ? :)
    Susanne: Ja de tider, hvor man kunne få lov at smugle ungernes billeder ud til alle i familien i et julekort, gjorde opgaven lidt nemmere at få løftet.... måske var vi bare yngre og havde mange flere timer i døgnet trods bleskift, højtlæsning og madlavning på klokkeslet :)
    Pia: Ja de fortrykte er efter min mening for langt ude. De ryger hurtigt i makulatoren :)

    SvarSlet
  20. Uh, det var et grimt spørgsmål... Det bliver ikke til så meget mere, slet ikke i år, hvor december er kommet totalt bag på mig. Hvordan, jah...

    Men jeg husker da i det mindste at prikke til dig og sige at i dag kom forklaringen på min blog :)

    Håber du får en glædelig jul

    SvarSlet
  21. Kusine: Tak for forklaringen - den trak ud ;)
    Måske når du et pat nytårskort så...

    SvarSlet
  22. Det svinger meget, hvad jeg gør, den personlige hilsen skal være dybfølt. For mig er det tanken, der tæller, hvadenten det er det skreven ord, en telefonisk hilsen, eller som jeg oftest gør samler vennerne til glögg, hjemmebag, spisning og fælles hygge - det ender altdi med at blive en førjule-fest.

    Så derfor vil jeg alligevel ønske dig og dine en smuk og berigende jul, et lige så fantastisk nytår med masser af spændende oplevelser.

    Jeg har ikke formået at nå at kommentere så meget hos dig - men det går vist begge veje. Det rettes der op på når vi kommer om på den anden side af det nye år.

    Så keep up the good spirit, med masser af spændende indlæg fra din kant

    Vi "ses" i det nye år.

    Klem

    Mille

    SvarSlet
  23. Hei der! Jeg er interessert i én ting, selvfølgelig hvis det ikke er for mye å be kan du være så snill og fortell oss din plass av opprinnelse?

    SvarSlet
  24. In the US, we still express this as cubic inches, feet, or yards.
    concrete
    finishing is very much like smoothing out frosting
    on a birthday cake. Repairing larger cracks or holes in driveways takes a little more time and preparation.

    SvarSlet

Ordet er dit.